De wakker liggende ondernemer

miniUitzendbureau - wakker liggende ondernemer
Ondernemer met slapeloze nachten? Als je toch wakker ligt, denk dan na over creatieve oplossingen. miniUitzendbureau geeft 10 valkuilen die je moet vermijden.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Ondernemer met slapeloze nachten?

Het geld is gestopt met rollen. Sterker nog: je mag het in veel gevallen niet eens meer aanraken. Je omzet neemt af, er komen geen klanten meer langs of je moet helemaal je deuren sluiten. Voor jou als ondernemer betekent het in elk geval één ding: slapeloze nachten. Hé, maar als je toch wakker ligt, denk dan na over creatieve oplossingen. Over manieren waarop jij zelfs met gesloten deuren omzet kunt binnenhalen, over manieren waarop je deze crisistijd kunt overbruggen of waarop je jouw woelende concurrenten zelfs in kunt halen.

Nu echt ondernemen

Dit is het moment om écht te ondernemen, laten we aan al onze klanten weten bij het miniUitzendbureau. Dus lig niet alleen wakker, maar open je ogen voor nieuwe ideeën. En net zoals we onze trouwe klanten van het miniUitzendbureau met liefde helpen. Vinden wij dat we jou ook moeten helpen in deze barre tijden. Daarom geeft het miniUitzendbureau nu 10 valkuilen die je echt moet vermijden, zodat je straks sterker en succesvol uit deze crisis kunt komen. Deze valkuilen luiden als volgt:

  1. Nadenken. Denk niet teveel na! Actie is belangrijker dan gedachtes hebben die niet worden uitgevoerd. Iedere actie is beter dan geen actie.
  2. Teveel managen van geld en beschermen van je geld. Hierdoor neem je te weinig actie ten aanzien van geld en dus je onderneming. Het is heel goed om gedisciplineerd bij te houden wat je uitgeeft en dit is het juiste moment om een financiële begroting te maken, zodat je realistische inschatting hebt van je financiën. Maar blijf doorduwen. Je bent en blijft een ondernemer en angst noch verlamming levert je onderneming niets op. Ga dus een gesprek aan met je verhuurder van je pand. Misschien kunnen ze je tijdelijk tegemoet komen. Geef korting aan klanten die eerder betalen. Vraag om aanbetalingen of periodieke facturering. Hou in sommige gevallen minder voorraad aan en bekijk de mogelijkheden van factoring.
  3. Teveel nieuwsberichten kijken. Het is goed om op de hoogte te blijven maar teveel nieuws zorgt voor een overload aan informatie. En daardoor schiet je onbewust in de angst, waak hier dus voor! Er moet in je hoofd ruimte blijven voor creativiteit, want deze creativiteit heb je nu juist zo hard nodig om je bedrijf en je mensen te leiden in deze barre tijd.
  4. Risico’s niet onder de loep nemen. Zet je passiva om in activa. Zet alle risico’s nu om in een voordeel. Heb je bijvoorbeeld een schuld bij de bank of de Belastingdienst, kijk dan of er verlagingen kunnen plaatsvinden op het gebied van rente of aflossingen. In het miniUitzendbureau hebben we veel klanten op deze wijze geholpen. Kun je de berekeningen niet alleen? Laat dit plan dan voor de zekerheid narekenen door een specialist voordat je een scherp voorstel doet aan een bank en/of de Belastingdienst. Niet geschoten is altijd mis!
  5. Te weinig en niet snel genoeg communiceren met je klanten en leveranciers. In deze crisis moet je nog meer communiceren dan in een normale periode. Dat geeft je meerwaarde en geeft hun ook meer vertrouwen. Je laat zien dat je een rots in de branding bent ondanks deze moeilijke periode. 
  6. Niet dagelijks praten met je werknemers en je management. Door gebrek aan communicatie binnen je eigen bedrijf kom je niet tot een ‘gemeenschappelijke actieplan’.  Hierdoor mis je de kans om deze crisis te gebruiken in je voordeel. Dagelijks communiceren zorgt ervoor dat alle neuzen in je bedrijf dezelfde richting op staan. Dit zorgt voor focus en emotionele steun. Niet is zo vervelend voor een werknemer om van een buitenstaander of via het nieuws te vernemen wat er in je eigen bedrijf gaat gebeuren.
  7. Niet duidelijk maken dat je van crisis naar expansie gaat. Het is niet alleen belangrijk om je management en werknemers bewust te maken van de crisis. Die crisis zien ze zelf ook wel. Het is nu nog belangrijker om aan te geven welke koers er gevaren gaat worden om uit deze storm te komen zodat ze een richting en sturing hebben.
  8. Niet begrijpen hoe de overheid je kan steunen. In het minUitzendbureau spreken of zien regelmatig ondernemers die niet snappen of weten dat er regelingen zijn die hun kunnen helpen. Het is je taak en je plicht als ondernemer om hier bovenop te zitten of dit uit te laten zoeken. Die steun ligt te wachten op je, maar je moet het wel op een juiste manier aanvragen.
  9. Niet loslaten. Je zult een aantal dingen moeten loslaten en daarin creatief moeten zijn. Hierdoor kun je je nog meer focussen op je kern en ben je lichter. Wanneer je bijvoorbeeld nog meer discipline aanbrengt in je uitgaves zul je nog sneller kunnen opstijgen uit deze crisis. Maar dit loslaten kan bijvoorbeeld ook betrekking hebben op je personeel of materiaal, maar denk ook aan je leveringsvoorwaarden, meer service of het laten zakken van je prijs.
  10. Niet resultaatgericht! Je kent die mensen wel? Heel druk bezig, maar met wat precies? Eis resultaten of anders rapportage. En hier mag je best onredelijk in zijn. Hierdoor wordt ook tegelijk het kaf van het koren gescheiden. Iedereen heeft het nu druk! En als je nu niet bezig bent om nog harder te werken in deze crisis om een project of een afspraak tot een goed einde te brengen, wanneer heb je die focus dan wel?  Op Social Media zitten om meer klanten te werven is heel goed. Anders zou je deze valkuilen van het miniUitzendbureau niet lezen. Maar eis van jezelf resultaten. Likes en commentaar op datgeen wat je zojuist op je Linkedin, Youtube of twitter hebt geplaatst betaalt je rekeningen niet. 

Nieuwsgierig geworden?

Bent u voor uw onderneming op zoek naar een oplossing om kosten te besparen bij het inhuren van extra personeel?

Bent U benieuwd of dit concept voor u voordelen kan hebben en kosten kan besparen?

Lees meer over de voordelen op onze website, of neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Deel deze pagina

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Misschien ook interessant

miniUitzendbureau - belangrijkste 8 gebeurtenissen
Algemeen

Belangrijkste 8 gebeurtenissen

miniUitzendbureau nieuwsoverzicht van belangrijkste 8 gebeurtenissen met betrekking tot de huidige Coronacrisis van de afgelopen dagen voor ondernemers dinsdag 26 mei 2020.